tisdag 28 augusti 2012

Folklorekofta i ull

Varje höst brukar jag försöka hitta en fin ullkofta.
Jag blir lätt frusen och det är roligt att förnya sig med en kofta
i ett så härligt material som ull.

Nu är den klar. (Nästan i alla fall.)
Lata sydda folklorekofta.

Vid val av modellen så har jag smygtittat på traditionella folkdräkter som vi har här i Norden.
Ju mer jag tänker på det desto mer vill jag äga en.
Men fram till dess så får jag inspireras av våra fina gamla textilskatter.
Min egensydda folklorekofta i stickat ulltyg.
Jag kommer att fortsätta dekorera den.
Har en idé på en dekoration som jag faktiskt sett i en textilsamling i Byske.

Jag har läst lite om folkdräkter och man ägde väldigt få kläder.
Det var dyrt med tyger och garner.
Garn tillverkades och tyg vävdes.
Kläder vårdades ömt och man kombinerade basskjortan och kjolen med olika tillbehör.
Allt broderades och pyntades. Ju mer kläder var dekorerade desto mer status.
Sen berättade kläderna som man bar varifrån du bodde, om du var flicka,
 giftasmogen, gift och änka.
Kläderna var också extra fina för kyrkobesöket på söndagarna och naturligtvis till bröllopet.
Jättespännande att läsa för en klädnörd som önskar att bli mer miljömedveten med mina textilier också.
 Alltså jag vill  satsa på bra material och lära mig kombinera mina kläder bättre.
Vet ej hur det ska gå när jag tycker om mode, på mitt sätt, och tyger.
Det sistnämnda staplar jag i mina garderober.
:
Hittade denna länk med vackra folkdräkter från norden:
folklorefashion
Visst blir man hänförd av allt handarbete och
 timmar som ligger bakom varje plagg?
:
/H
:

1 kommentar:

Ann-Sofie sa...

Vad kul att du hittade min blogg. Nu fick jag själv tillfälle att se din. Jag gillar det du skriver om, så jag titta in igen. Det är så skönt att få inspiration av andra som har liknande tankar och 'brokiga liv'.

Ha det fint!
Jag kommer gärna till Norrland - nästa gång vill jag plocka hjortron. Jag missade dem med en vecka sist.... Grrrr!